search

Το Δίκτυο MedECA ζητά να μειωθεί άμεσα η χρήση βαρέος μαζούτ στη ναυτιλία και να ληφθούν αποτελεσματικά μέτρα για την προστασία του κλίματος

Χθες, Δευτέρα 6 Ιουνίου, ο Διεθνής Ναυτιλιακός Οργανισμός (IMO) σήμανε την έναρξη των Περιβαλλοντικών και Κλιματικών Διαπραγματεύσεων για τη Διεθνή Ναυτιλία (MEPC78) στο Λονδίνο [1]. Η ναυτιλία συνεχίζει να λειτουργεί με τα πιο τοξικά και βρώμικα καύσιμα, αποφεύγοντας κλιματικούς και περιβαλλοντικούς περιορισμούς. Η ατζέντα περιλαμβάνει, μεταξύ άλλων, πρόταση από όλες τις παράκτιες χώρες και την ΕΕ να ανακηρυχθεί η Μεσόγειος Θάλασσα περιοχή ελέγχου εκπομπών για οξείδια του θείου (SECA).

Η πρόταση θα συζητηθεί και θα σταλεί προς έγκριση στην επόμενη συνεδρίαση της Επιτροπής Προστασίας του Θαλάσσιου Περιβάλλοντος τον Δεκέμβριο 2022. Η Ελληνική ΟΡΝΙΘΟΛΟΓΙΚΗ Εταιρεία και το Δίκτυο MedECA αγωνίζονται εδώ και τέσσερα χρόνια για τον σκοπό αυτό. «Η διεθνής κοινότητα πρέπει να αντιμετωπίσει θετικά την πρόταση για μια περιοχή ελέγχου εκπομπών στη Μεσόγειο. Δεν χρειάζονται περαιτέρω συζητήσεις. Η επίσημη έγκριση στην επόμενη συνεδρίαση της επιτροπής τον Δεκέμβριο 2022 είναι ο μόνος τρόπος για να διασφαλιστεί η έναρξη ισχύος των SECA το 2025», επισημαίνει ο Βασίλης Παπαδόπουλος, συνεργάτης νομικών θεμάτων της ΟΡΝΙΘΟΛΟΓΙΚΗΣ.

Όπου έχει εφαρμοστεί Περιοχή Ελέγχου Εκπομπών (ECA), η ρύπανση από τη ναυτιλία είναι αισθητά μειωμένη, ωφελώντας έτσι τους κατοίκους, τη φύση και το κλίμα. Ωστόσο, απαιτούνται ολοκληρωμένα και πιο αποτελεσματικά μέτρα για μια ναυτιλία χωρίς επιζήμιες εκπομπές. Η Βόρεια και η Βαλτική Θάλασσα, όπως και τα παράκτια ύδατα της Βόρειας Αμερικής, έχουν ανακηρυχθεί περιοχές ελέγχου για τις εκπομπές από οξείδια του θείου (SOx) αλλά και του αζώτου (NOx). Πέρα από τα οξείδια του θείου, όλα τα παράκτια κράτη συμφώνησαν να εργαστούν για τη μείωση και των οξειδίων του αζώτου στη Μεσόγειο μέσω αντίστοιχων μέτρων, ενώ η σχετική απόφαση αναμένεται να υποβληθεί στον ΙΜΟ τον Δεκέμβριο 2023 (COP23 της Σύμβασης της Βαρκελώνης στη Σλοβενία [2]). Παράλληλα, έχουν ξεκινήσει συζητήσεις για την εφαρμογή περιοχής ελέγχου εκπομπών και στον ευρωπαϊκό Ατλαντικό για τα οξείδια θείου και αζώτου.

«Όλες οι εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου από τη ναυτιλία πρέπει να μειωθούν στο μισό έως το 2030, και η ναυτιλία πρέπει επίσης να είναι κλιματικά ουδέτερη έως το 2050. Δεν υπάρχει περιθώριο καθυστέρησης. Το βαρύ μαζούτ πρέπει να απαγορευτεί αμέσως. Οποιαδήποτε δήλωση σχετικά με τις προθέσεις προστασίας του περιβάλλοντος ή του κλίματος χωρίς απαγόρευση αυτού του τοξικού καυσίμου ακούγεται ως κοροϊδία μπροστά στην κλιματική κρίση που βιώνουμε. Απαιτούνται φιλόδοξοι στόχοι», προσθέτει ο εκπρόσωπος της ΟΡΝΙΘΟΛΟΓΙΚΗΣ.

Τα πλοία ευθύνονται για την καύση περίπου 165 εκατομμυρίων τόνων βαρέος μαζούτ παγκοσμίως, μόνο το 2020. Στην ξηρά, το βαρύ μαζούτ θεωρείται επικίνδυνο απόβλητο. Αντίθετα, στη θάλασσα τα παράγοντα της καύσης του απορρίπτονται ελεύθερα. Το 2020, το όριο περιεκτικότητας σε θείο για τα καύσιμα πλοίων μειώθηκε δραστικά (0,5% αντί 3,5 %). Δυστυχώς, χιλιάδες πλοία συνεχίζουν να πλέουν με το τοξικό, αλλά φθηνό, βαρύ μαζούτ.

Πρόσφατα, ως μέρος του πακέτου Fit for 55 [3]η Ευρωπαϊκή Ένωση εισήγαγε διάφορους κανονισμούς για τη ναυτιλία, που μπορούν να παίξουν ρόλο στις διεθνείς διαπραγματεύσεις στον ΙΜΟ για την ενίσχυση και την επιτάχυνση των προσπαθειών για την προστασία του κλίματος.

Δείτε ΕΔΩ τι πρεσβεύει το Δίκτυο Οργανώσεων για τη MedECA και γιατί είναι σημαντική η προστασία της Μεσογείου από τις επιζήμιες εκπομπές για την υγεία και το κλίμα που παράγει η ναυτιλία. 

 


MedECA Logos

Σημειώσεις:
 

 
2. Η Σύμβαση της Βαρκελώνης (Σύμβαση για την Προστασία του Θαλάσσιου Περιβάλλοντος και των Παράκτιων Περιοχών της Μεσογείου, με αρχική ονομασία Σύμβαση για την Προστασία της Μεσογείου από τη Ρύπανση), είναι μια σύμβαση που υιοθετήθηκε το 1976 και τροποποιήθηκε το 1995 με στόχο την πρόληψη και καταπολέμηση της ρύπανσης της Μεσογείου. Συμμετέχουν 22 μεσογειακά κράτη.
 
3. Βλ. Δέσμη Fit for 55 - Το σχέδιο της ΕΕ για την πράσινη μετάβαση, διαθέσιμο στο: 
https://www.consilium.europa.eu/el/policies/green-deal/fit-for-55-the-eu-plan-for-a-green-transition/
Οι χώρες της Μεσογείου χρειάζονται καθαρό αέρα! https://ornithologiki.gr/images/nea/MedECA_header_banner.jpg Georgia
Κάνε τη διαφορά!

Κάνε τη διαφορά!

Γίνε μέρος της προσπάθειας για ένα καλύτερο αύριο για τα πουλιά και τη φύση

Υποστήριξέ μας

Θέλετε να μαθαίνετε τα νέα μας;

Γραφτείτε στο Newsletter μας

Αποθήκευση
Επιλέγω τα cookies μου
Χρησιμοποιούμε cookies για να αποθηκεύσουμε τις προτιμήσεις σας ώστε η επόμενη επίσκεψή σας στην ιστοσελίδα να είναι ευκολότερη.
Αποδοχή Όλων
Άρνηση Όλων
Απολύτως απαραίτητα
Αυτά τα cookies είναι αναγκαία για να λειτουργήσει ο διαδικτυακός τόπος και δεν μπορούν να απενεργοποιηθούν. Συνήθως ορίζονται μόνο ως απάντηση στις ενέργειες που κάνετε εσείς. Μπορείτε να ρυθμίσετε τον φυλλομετρητή (browser) σας ώστε να μπλοκάρει τα cookies ή να σας ειδοποιεί σχετικά με αυτά, αλλά μετά, ορισμένα τμήματα του διαδικτυακού τόπου δεν θα λειτουργούν. Αυτά τα cookies δεν αποθηκεύουν πληροφορίες που σας ταυτοποιούν.
Aνάλυσης
Τα cookies ανάλυσης μας δίνουν τη δυνατότητα να μετράμε την επισκεψιμότητα και τις πηγές της στον διαδικτυακό τόπο μας, ώστε να μπορούμε να βελτιώνουμε την απόδοσή του. Επίσης, μας βοηθούν να γνωρίζουμε ποιες σελίδες είναι περισσότερο ή λιγότερο δημοφιλείς και να βλέπουμε πώς οι επισκέπτες κινούνται μέσα στον διαδικτυακό τόπο. Όλες οι πληροφορίες που συλλέγουν τα cookies αυτά είναι συγκεντρωτικές και ως εκ τούτου ανώνυμες. Εάν δεν επιτρέψετε στα cookies να είναι ενεργά, δεν θα ξέρετε πότε επισκεφτήκατε τον διαδικτυακό τόπο μας και δεν θα μπορείτε να παρακολουθείτε τις επιδόσεις του.
Google Analytics
Επιλογή
Άρνηση